Gruzinai pamėgo lietuvišką duoną
2016-03-30 "Lietuvos žinios"
„Gruzijoje gana paplitęs lietuviškas alus. Mūsų prekybos centruose dažnai rasite „Švyturio“. Tbilisyje yra net keletas lietuviškų kepyklų, kurios labai populiarios. Gruzinai patys kepa unikalios receptūros duoną, tačiau labai mėgsta ir lietuvišką.
Galima tvirtai teigti, kad lietuviška prekė Gruzijoje yra atpažįstama“, – interviu „Lietuvos žinioms“ sakė Gruzijos ambasadorė Lietuvoje Khatuna Salukvadze.
Lietuva ir Gruzija yra mažos valstybės, negalinčios pasigirti didele ekonomikos apimtimi. Tačiau dvišaliai ekonominiai santykiai auga beveik kiekvienais metais. Tokia teigiama dvišalių santykių dinamika gali pasigirti toli gražu ne visos valstybės.
Ekonominiai ryšiai tarp Gruzijos ir Lietuvos pasižymi labai tvirta augimo tendencija, ją šiek tiek sutrikdė tik pasaulinė finansų krizė. Auga prekių apyvarta ir turistų srautas. Nors šiuo metu apsikeitimas investicijomis nežymus, abiejų šalių verslininkai domisi kontaktų užmezgimu, pradeda bendrus projektus ir rodo vis didesnį susidomėjimą abiejų šalių rinkomis. Apie tai „Lietuvos žinios“ kalbėjosi su Gruzijos ambasadore Lietuvoje Khatuna Salukvadze.
Atpažįsta lietuvišką prekę
– Kokia vieta tenka Lietuvai Gruzijos prekybos sistemoje?
– Pirmiausia norėčiau pažymėti, kad Gruzija yra pagrindinė Lietuvos prekybos partnerė Pietų Kaukaze, ji pralenkia net tokį stiprų žaidėją kaip Azerbaidžanas, su kuriuo Lietuva taip pat prekiauja. Atitinkamai mums Lietuva yra svarbiausia partnerė Baltijos šalių regione.
Ekonominai santykiai tarp mūsų šalių plėtojosi jau seniai. Savaime suprantama, kad po 2008 metų „įstrigome“ dėl pasaulinės ekonomikos krizės, tačiau vėliau, maždaug apie 2013 metus, partnerystės plėtra vėl įgavo pagreitį.
2014 metais buvo labai geri mūsų šalims. Turistų skaičius padvigubėjo, o prekių apyvarta išaugo 30 proc., iki 76,37 mln. JAV dolerių. 2015 metais augimas buvo gerokai lėtesnis, bet visgi prekių apyvarta taip pat didėjo 3 proc., iki 78,52 mln. JAV dolerių.
– Kokios prekės dominuoja prekyboje tarp mūsų šalių?
– Eksportas bei importas tarp Gruzijos ir Lietuvos yra dinamiškas ir gana įvairus. Gruzija į Lietuvą daugiausia eksportuoja mineralinį vandenį, įvairų vyną, riešutus ir džiovintus vaisius, metalo laužą bei medicinos įrangą. Iš Lietuvos įsivežame elektroninius prietaisus bei jų komponentus, biuro įrangą, pieno produktus ir vaistus.
Prekybos plėtrai padėjo Gruzijos ir Europos Sąjungos laisvosios prekybos susitarimas. Pirmiausia jis suteikė politinių pranašumų, tokių kaip didesnis pasitikėjimas Gruzija. Tačiau aiškiai matoma ir ekonominė nauda, ji ateityje bus dar didesnė, nes tokių susitarimų efektas iš tiesų pajuntamas per ilgą laiką. Vien per pirmuosius šių metų mėnesius Gruzijos vyno eksportas apskritai išaugo apie 160 proc. ir daugiau nei 20 proc. į Lietuvą.
Vis dėlto prekių apyvartoje dominuoja Lietuvos eksportas į Gruziją. Jo vertė 2015 metais sudarė 41,25 mln. JAV dolerių. Gruzija tais pačiais metais į Lietuvą eksportavo prekių už 33,31 mln. JAV dolerių. Manau, kad tai savaime suprantama, nes Lietuva yra ekonomiškai labiau išsivysčiusi šalis, turinti labiau diversifikuotą pramonę.
– Lietuviai didžiuojasi savo maisto produktais. Ar gruzinams jie žinomi?
– Gruzijoje jau gana paplitęs lietuviškas alus. Mūsų prekybos centruose dažnai rasite „Švyturio“ alaus. Tbilisyje yra net keletas lietuviškų kepyklų, jos labai populiarios. Gruzinai patys kepa unikalios receptūros duoną, tačiau labai mėgsta ir lietuvišką. Galima tvirtai teigti, kad lietuviška prekė Gruzijoje yra atpažįstama.
Kita vertus, gruziniškos prekės gerai žinomos ir Lietuvoje. Lietuviai yra viena iš nedaugelio tautų, kurioms žodis „chačiapuris“ (gruziniška duona, kepama su įvairiais pagardais – aut.) yra gerai žinomas ir neskamba pernelyg egzotiškai.
Pradėti verslą per dvi valandas
– Minėjote didėjantį vyno eksportą. Galima pastebėti, kad Lietuvoje gruziniškas vynas palyginti brangus. Vis dėlto jūsų gamintojams pavyksta didinti savo rinkos dalį.
– Lietuvos vyno rinkoje konkurencija sudėtinga, nes čia gausu pačių įvairiausių vyno gamintojų produkcijos. Į Lietuvą daugiausia eksportuojame ne patį geriausią ir brangiausią vyną. Siekiame pataisyti šią situaciją ir įsitvirtinti geriausių vyno rūšių rinkoje. Nors Lietuvos parduotuvių lentynose galima rasti vyno iš viso pasaulio, gruziniškas vynas čia gerai žinomas ir turi savo pirkėją.
– Teko girdėti, kad Gruzijoje labai lengva įsteigti įmonę ir pradėti verslą.
– Pasaulio banko vertinimu, Lietuva ir Gruzija užima gretimas pozicijas tarp šalių, kuriose lengviausia užsiimti verslu, atitinkamai 5-a ir 4-a vieta tarp 89 valstybių.
Įsteigti įmonę Gruzijoje iš tiesų yra labai lengva. Tai užtrunka daugiausia porą valandų. Prieš kurį laiką buvo atliktas eksperimentas: tokias pačias įmones bandyta įsteigti Gruzijoje ir dar vienoje mums netolimoje šalyje (nenoriu minėti, kurioje konkrečiai). Rezultatai buvo pritrenkiantys: procesas Gruzijoje užtruko dvi valandas, o kitoje šalyje – aštuonis mėnesius.
– Ar lietuviai investuoja Gruzijoje?
– Investicijų nedaug. Lietuvos ekonomika pati ieško užsienio investuotojų. Mūsų ekonominiuose santykiuose dominuoja prekybos ir paslaugų sritys. Dažniausiai lietuviai investuoja į nekilnojamojo turto rinką, kuri Gruzijoje pastaraisiais metais aktyviai plėtojama. Taip pat lietuviai investuoja į prekybos tinklus ir žemės ūkį.
– Ar gruzinai imasi verslo Lietuvoje?
– Susidomėjimas yra. Visai neseniai bendravau su Lietuvoje studijuojančiais gruzinais, kurie nusprendė pradėti čia verslą – importuoti gruziniškus prieskonius. Daugiausia gruzinai domsi importo verslu ir nekilnojamojo turto projektais.
– Kiek aktyvūs verslo forumai?
– Turime tam tikrą abiejų šalių verslininkų bendravimo programą. Apie 20 Lietuvos verslininkų neseniai vyko į Gruziją. Girdėjau teigiamų atsiliepimų, jie užmezgė verslo kontaktų, buvo sudaryta keletas sandorių. Šiemet planuojame atvežti į Lietuvą Gruzijos verslininkų delegaciją. Be to, ketiname įsteigti dvišalį moterų verslininkių forumą.
Lietuvos verslininkai dažnai kreipiasi informacijos į ambasadą. Visada mielai suteikiame juos dominančią informaciją ir skatiname į mus kreiptis visus, kas domisi verslo perspektyvomis Gruzijoje.
Lietuviai mėgsta Gruziją, gruzinams Lietuvą dar reikia pažinti
– Gruzija – populiari šalis tarp Lietuvos turistų. Jų skaičius auga?
– Lietuvių turistų skaičius nuo 2006 metų augo beveik kasmet (išskyrus 2009-uosius). 2006 metais Gruzijoje apsilankė vos per tūkstantį lietuvių, o pernai jų buvo daugiau nei 12 tūkstančių. Jų skaičius ėmė itin sparčiai augti pradėjus tiesioginius skrydžius iš Vilniaus į Kutaisį (į šiuos skrydžius visada būna išpirkti bilietai), todėl planuojame pradėti tiesioginius skrydžius ir į Tbilisį.
Galima pastebėti, kad lietuviai, dažniausiai vykstantys į Gruzijos kalnus, išsiskiria iš kitų šalių turistų tuo, kad nėra linkę pirkti kelionių agentūrų siūlomų „paketų“, keliauja patys. O ir atvykę į Gruziją nesikreipia į turizmo kompanijas, bet patys kuo puikiausiai susitaria su gruzinais, kad aprodytų jiems norimas vietas ir dar vakare kartu prie stalo susėda.
Gruzinų turistų į Lietuvą atvyksta mažiau, tačiau jų skaičius taip pat auga. Gruzijoje reikėtų labiau reklamuoti Lietuvos kurortus ir jūsų gamtos grožį. Gruzinai žavisi Lietuvos lygumų miškais, ežerais ir upėmis.
– Lietuviai mėgsta gruzinišką virtuvę, tačiau pas mus labai mažai tikrų gruziniškų restoranų. Kodėl gruzinai nesidomi šia rinka Lietuvoje?
– Manau, kad Gruzijos verslininkams restoranų verslas Lietuvoje būtų tikrai palanki rinka. Sunku pasakyti, kodėl šiuo metu yra toks mažas susidomėjimas. Gali būti, kad dėl to kaltas informacijos trūkumas, gruzinų verslininkams reikia daugiau informacijos apie tai, kokios yra sąlygos pradėti tokį verslą Lietuvoje.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą